آیا بحرین ، استان چهاردهم عربستان سعودی خواهد شد ؟
نویسنده فرامرز دادرس، پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی نویسنده فرامرز دادرس، پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی

۱۶ فروردين ۱۳۹۰
Flag_of_Bahrainدر پی یک توافق یک محرمانه میان پادشاه عربستان و  شیخ حمد ابن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، درصورت سرنگونی رژیم کنونی بحرین بر اثر شورش همگانی مردم و یا حمله خارجی، این جزیره ایرانی که تا پیش از استقلال در سال 1971،  استان چهاردهم ایران بشمار می رفت، به استان چهاردهم عربستان تبدیل خواهد شد.

بر پایه این توافق محرمانه، یکی از اعضای خاندان آل خلیفه بر این جزیره حکومت خواهد کرد. بحرین ازسال 1986، با احداث یک پل بیست و پنج کیلومتری به عربستان متصل شد. این پل به نام " فهد " پادشاه درگذشته عربستان، نامگذاری شده است.

این تصمیم در پی نگرانی کشور های جنوب خلیج فارس از سرنگونی خاندان آل خلیفه و افتادن بحرین به دامن حکومت اسلامی ایران گرفته شده است، بی شک آمریکا در جریان این تصمیم گیری تاریخی قرار دارد، چون پایگاه اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین می باشد.

بازی سرنوشت ! در آن هنگام ایران دارای سیزده استان بود و بحرین استان چهاردهم کشور به شمار می رفت و همواره دو نماینده از این استان، در مجلس شورای ملی شرکت داشتند، هم اکنون عربستان دارای سیزده استان است و با الحاق بحرین، این جزیره چهاردهمین استان عربستان بشمار خواهد رفت.

شیخ بحرین، از هم اکنون اداره امور دفاعی ، خارجه، اقتصادی و امنیت داخلی را به عربستان واگذار کرده است. در پی شورش های مردمی در بحرین، ماه گذشته عربستان و چند شیخ نشین خلیج فارس بیش از هزار و پانصد تن نیروی ارتش و پلیس به این جزیره فرستادند.

منابع آگاه می گویند؛ هفته پیش یازده هزار نیروی دیگر عربستان و امارات به همراه شمار زیادی از انواع موشک به بهانه دفاع از بحرین در برابر حمله احتمالی ایران به این جزیره فرستاده شده اند. به نظر نمی رسد که با وجود ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین و دیگر نیرو های نظامی کشور های غربی در منطقه خلیج فارس، حکومت اسلامی به بحرین حمله کند، مگر در پشت پرده با آمریکا و غرب به توافق برسد تا در ازای کنار گذاشتن فعالیت های اتمی و تروریستی ، بحرین به مالک اصلی آن ایران بازگردانده شود.

اشغال بحرین از سوی نیرو های عرب بیشتر برای مقابله با  شورش همگانی مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه صورت گرفته است. پس از اشغال بحرین، از سوی نیروهای عرب، ماًمورین دولتی به خانه ها ی مخالفین حمله برده و آنان را تهدید به اخراج از کشور کردند، خبر های رسیده حاکی از آن است که تاکنون هشتصد و پنجاه تن از ایرانیانی که در بحرین کار می کردند به دستور شیخ بحرین، از این جزیره اخراج و به ایران فرستاده شده اند، هم چنین گفته می شود که مخالفینی که در تظاهرات شناسایی شده اند ازکار های دولتی اخراج شده اند. ماًمورین دولت بحرین به برخی از مخالفین  گفته بودند که اگرناراحت هستید به ایران برگردید.

سال گذشته حمد ابن عیسی آل خلیفه، شیخ بحرین ، یک ساختمان بزرگ در منطقه هفتم پاریس به بهای ده میلیون یورو خریداری کرده است، این ساختمان جزو آثار فرهنگی فرانسه می باشد. به گفته کارشناسان شیخ بحرین می توانست با این پول شمار زیادی خانه مسکونی برای مردم بحرین بسازد.

ژرژ مالبرونو، روزنامه نگار فرانسوی در گزارشی در فیگارو نوشت؛ در بهار گذشته فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، با هواپیمای شخصی یک کارخانه دار فرانسوی برای یک اقامت کوتاه به بحرین رفت تا در باره  نحوه نگهداری این ساختمان ازسوی مالک تازه آن شیخ بحرین، با مقامات جزیره  گفتگو کند.

منابع آگاه می گویند؛ پس از شورش های اخیر در بحرین، فرانسه نگران نقاط ضعف نیرو های امنیتی این جزیره در حفاظت از تاًسیسات حساس می باشد. فرانسه سال ها است که نیرو های گارد شیخ بحرین را آموزش می دهد. به گفته منابع آگاه اطلاعاتی، نیرو های ارتش بحرین بیش از پلیس این جزیره به شیخ وفادار می باشند. در میان نیرو های پلیس، شماری پاکستانی، یمنی و عرب های غیر بحرینی دیده می شوند.

بسیاری از بحرینی ها، ایرانی تبار و پیرو مذهب  شیعه می باشند، به همین دلیل روابط محکم تاریخی و مذهبی میان ایران و بحرین وجود دارد، این روابط و احتمال زیر نفوذ قرار گرفتن بحرین از سوی ایران، پس از سقوط خاندان آل خلیفه، موجب نگرانی اعراب جنوب خلیج فارس می باشد.

درسال های گذشته حکومت بحرین کوشیده است، شمار اعراب سنی را در جزیره افزایش دهد ولی با همه این ترفند ها ، هفتاد درصد مردم بحرین پیرو مذهب شیعه هستند و به مراجع تقلید شیعه در ایران و عراق اقتدا می کنند.

چندی پیش شماری از شیعیان بحرین در پیامی به آیت الله خامنه ای استغاثه کردند تا به آنان در برابر حکومت بحرین یاری رساند. خامنه ای، ظاهراً مقداری دعا به آنان تحویل داد ولی بی شک عوامل سپاه پاسداران در بحرین در پی آن هستند که دعای خامنه ای را مستجاب نمایند.


April 5th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی